Om at flytte til og bo i Thailand:
Jeg er gennem tiden flere gange blevet spurgt om, at flytte sit habengut med fra Danmark. I stedet for at skive noget nær det samme igen og igen i personlige beskeder – og måske ikke få det hele med hver gang – deler jeg i stedet min erfaring her.
Da jeg flyttede mit tilbage i 2007, det ankom i januar 2008, vil det være en god idé at tjekke tråden om flytning I Facebook-gruppen Dansk og bor I Thailand, hvor også andre deler deres erfaringer, se link nederst på siden her.
Det kan også være, at nogen har brugt en dør-til-dør flytning hos et specialiseret flyttefirma, hvilket kan være meget interessant til sammenligning.
Det første jeg altid siger er: Overvej om det kan svare sig at flytte dit indbo, i stedet for at købe nyt.
Naturligvis kan der være ting af affektionsværdi, særligt kostbart indbo eller større samlinger, som gør flytning til et "must". Men er der ikke det, så overvej om det kan svare sig. Det kan koste omkring 50.000 kroner eller mere i flytteomkostninger – den udgift alene, er i omegnen af 250.000 baht til at købe nyt for.
Jeg pendlede en del mellem Danmark og Thailand op til min flytning, det gør sikkert mange andre også. Med 30 kg bagage hver gang, kunne en hel del vigtige småting komme med ad den vej.
Da jeg selv havde nogle samlinger – blandt andet hundredvis af bøger, en hel del musiksamling og nogle tunge vintage musikinstrumenter, samt enkelte malerier og andet af affektionsværdi – som jeg ville have med, var flytning oplagt.
Derimod efterlod jeg det meget af mit øvrige indbo – sofaer, tungt egetræs spisestuemøblement med stor skænk, seng og klædeskab med mere – og købte i stedet nyt hernede, der passede bedre til mit kommende hus og min nye helårssommer-livsstil. Til gengæld røg der nogle billige, men gode nyere plastik havestole og hynder fra Dyne-Larsen med i sendingen, da jeg alligevel skulle købe sådan noget og det tilsvarende hernede, faktisk var dyrere.
Hvad må man flytte som personligt indbo?
Da jeg flyttede kunne man indføre én luftfragtsending og én overflade sending som personligt bohave. Overfladesending kan for eksempel være en 20-fods eller 40-fods container – eller flere.
Hvis du er gift med en thailænder, som har haft længerevarende ophold i Danmark, kan det muligvis være nemmere, hvis det er en thailænder, som flytter personligt bohave.
Du skal have et non-immigrant visum – for eksempel arbejde, ægteskab eller som pensionist – i orden, for at importere personligt indbo.
Forsendelsen skal ankomme tidligst en måned før og senest seks måneder efter importørens ankomst, altså din indrejse. Dit rejsepas skal vises ved fortoldning.
Der skal være en udførlig pakkeliste og realistisk værdiangivelse. Forvent at skulle betale en smule told og moms ved indførsel, afhængigt af, hvad du har med.
Da jeg flyttede, var der visse objekter, som ikke måtte indføres, blandt andet skydevåben, ammunition og sølv. I dag siger reglerne, at "motorkøretøjer og deres dele, skydevåben og ammunition, musikinstrumenter og sportsudstyr er underlagt gældende skatter og afgifter". Så, tilsyneladende må alt arvesølvet godt medbringes nu.
Personligt bohave er anvendt/brugt udstyr og ved elektronik kun ét eksemplarer af hver. Og dog, hvis der er tale om permanent flytning, så er to styk tilladt. Så, lad være med at købe ny elektronik, for at flytte det herned – det kan også være billigere at købe det her.
Min danske speditørs råd
Undlad at sende enkelte kolli som overfladefragt, send en hel container, også selv om du ikke kan fylde den op. Det er mere sikkert og kan være billigere end et større antal enkelte kasser. Tomrum i en delvis fyldt container kan fyldes ud med luftpuder, så godset ikke tumler rundt. Send c.i.f. Bangkok, så fortoldning med videre foretages af en lokal speditør.
Ved forsikring, tegn "total loss" (totalskade) – det hænder, at et containerskib taber en container – mens anden skade kan blive uforholdsmæssig dyr og svær at få godkendt. Sidstnævnte kender jeg til, fra min tid som importør af audioudstyr i Danmark, rent penge- og tidsspilde ved mindre skader.
Pakkeliste
Du skal udfærdige en udførlig pakkeliste og give dine kasser/kolli numre. Elektronik skal have udførlig beskrivelse med mærke og type, samt eventuelt serienummer. Her er eksempler fra min pakkeliste til inspiration...
Det kan fordre en smule arbejde, at være organiseret her, men det kan lette toldbehandlingen, så du minimerer eller undgår told og moms. Jeg skrev min liste ind i tekstbehandling, en simpel Notepad kan gøre det, og printede det nødvendige antal kopier.
Sæt en realistisk værdi for dit indbo. Jeg beregnede det ud for hver kolli eller samling og summerede det op til en proforma faktura, som min speditør udskrev med angivelse af kollital og vægt.
Jeg kunne efterfølgende se, at tolderne havde åbnet døren til containeren, åbnet et hjørne af den nærmeste papæske – angiveligt tjekket at indholdet passede med pakkelisten – og lukket døren igen.
Pris
Som med alting, kan det ofte svare sig at få et par tilbud. Du kan prøve både at få en samlet pris fra et specialiseret dør-til-dør flyttefirma og blot en c.i.f. containerfragt fra et spedtionsfirma.
Jeg flyttede mine effekter tilbage i 2007, så mine udgifter er ikke up-to-date, men kan alligevel være med til, at give en indikation:
Det blev i alt knap 40.000 kroner.
Jeg betalte yderligere en spids over 88.000 baht for spedition og fortoldning – heraf cirka 23.000 baht i told og moms – samt transport af container fra Bangkoks havn til øen Koh Samui, losning, og den tomme container med retur. Alene den mere end 700 kilometer lange køretur ned til øen kostede knap 40.000 baht (cirka 8.000 kroner) inklusive færgeture.
Min flytning af diverse habengut løb således totalt op i omkring 57.000 kroner.
Da jeg endnu ikke havde bygget mit hus og boede i en beskeden bungalow, lejede jeg et lille erhvervslejemål for 3.000 baht om måneden til opbevaring af flyttegodset og betalte en nabolejer, der boede i sit lejemål, et lille månedligt beløb, for at holde opsyn. Da jeg samtidigt købte ind til byggeriet – køle-fryseskab på tilbud, samt fliser og klinker – ville jeg alligevel skulle bruge noget lagerplads.
Link:
Thailandske toldvæsen om import af personligt bohave
103